Recenzja Meier Audio Corda Stagedac

29 lis 2021

Recenzja Meier Audio Corda Stagedac

Wygląd

Stagedac to zewnętrzny przetwornik cyfrowo-analogowy z przełączanymi trybami filtrów wyjściowych i własnymi ustawieniami systemu crossfeed surround dla słuchawek i głośników, wykonany w układzie analogowym. Najwyższej klasy WM8741 pracuje w trybie dual mono, a oprócz wejść koaksjalnego i optycznego jest jeszcze wejście USB. Po podłączeniu przez wejścia cyfrowe Stagedac pracuje z własnym zegarem taktującym, kompensując efekty zewnętrznego jittera. Dodatkowo istnieje możliwość regulacji poziomu wyjściowego sygnału.

Do niedawna największym zainteresowaniem cieszyły się przetworniki cyfrowo-analogowe z wymiennymi wzmacniaczami operacyjnymi, służące do dostrajania dźwięku. To świetny ruch dla producentów, ale urządzenia typu Op-Amp zmieniają dźwięk, po pierwsze, tylko nieznacznie, a po drugie, urządzenia typu Op-Amp trzeba kupować osobno, brać pod uwagę szereg cech i jeszcze odpowiednio zainstalować. Mimo pozornej prostoty nie dla każdego jest to łatwe i oczywiste. Kolejną rzeczą jest możliwość przełączania filtrów i trybu DAC, co z jednej strony daje bardziej odczuwalną różnicę, a z drugiej przełączanie jest niezwykle proste. Stagedac może być uznany za audiofilski przetwornik cyfrowo-analogowy nowej ewolucyjnej generacji.

Przyjrzyjmy się bliżej Meier Audio Corda Stagedac.

Na przednim panelu znajdują się trzy sekcje z przełącznikami - sekcja z ustawieniami filtra DAC, sekcja z crossfeedem oraz sekcja z regulacją balansu tonalnego. Na panelu przednim znajduje się również potencjometr głośności dla wyjścia regulowanego oraz przełącznik zasilania.

Na tylnym panelu znajduje się para wyjść RCA pre-out z regulacją głośności, para wyjść o stałym poziomie, dwa wejścia koaksjalne, jedno optyczne, wejście USB i złącze zasilania. Stagedac będzie więc idealnie pasował do systemu, który wykorzystuje zarówno głośniki, jak i słuchawki.

Stagedac SpecyfikacjaWymiary 28,0x17,5x6,7cmWaga 1,9kgMożliwość wyboru napięcia 110V i 220VZużycie energii 7W Stały poziom wyjściowy 2.2 VrmsS/PDIF odbiornik WM8804CAC WM8741 obsługa trybu dual-mono USB 32, 44, 48 kHz / 16 bit S/PDIF 32, 44, 48, 88, 96, 192 kHz / 16, 20, 24 bit tryby filtrowania cyfrowego 9 trybów crossfeed dla słuchawek 9 trybów crossfeed dla głośników 9 poziomów intensywności crossfeed 3 zastosowane wzmacniacze operacyjne LM6171

Meier Audio Corda Stagedac dostarczany jest wraz z instrukcją obsługi i przewodem zasilającym.

Zastosowane komponenty i technologia

Komunikacja USB realizowana jest poprzez kontroler PCM2704.

Specyfikacja WM8804 szybki (12MHz) kontroler strumieniowego przesyłania dźwięku USBRozdzielczość do 16 bitów i częstotliwość referencyjna do 48kHzWyjście S/PDIF

SPDIF wykorzystuje odbiornik S/PDIF pośrednio taktowany zegarem WM8804 Wolfsona, który używa własnego oddzielnego oscylatora kwarcowego zamiast konwencjonalnego analogowego FATF, redukując jitter.

WM8804 data sheet tłumienie jittera do 50ppm wsparcie zegara 10-27MHz

Konwersja cyfrowo-analogowa wykorzystuje układ WM8741 w układzie dual mono.

Specyfikacja WM8741 Mono, 48kHz Stereo, 48kHz CGI+szum: 0,001% 0,001% Zakres dynamiki, sygnał/szum: 128 dBA 125 dBA

Zastosowanie WM8741 zakłada dość wysoki poziom jakości dźwięku.

Z pozostałych elementów warto wymienić audiofilskie elektrolityczne kondensatory buforowe (Nichicon), kondensatory polistyrenowe i polipropylenowe (Vishay) w torze sygnałowym, wzmacniacze operacyjne klasy A LM6171 z wykorzystaniem źródeł prądowych LM334. Oddzielne transformatory dla obwodów analogowych i cyfrowych.

Wygoda użytkowania

Meier Audio Corda Stagedac nie wymaga żadnych specjalnych sterowników, instaluje się automatycznie. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie. W systemie urządzenie jest oznaczone jako "USB Audio DAC". Ustawienie głośności nie ma wpływu na poziom sygnału. Po podłączeniu do USB, urządzenie nie jest tracone przez komputer, nawet po odłączeniu, jest to bardzo wygodne.

Użytkownik wybiera trzy wejścia, są to wejście optyczne, koaksjalne oraz USB z drugim koaksjalnym. Stagedac pracuje z drugiego coaxiala, gdy nie ma sygnału z USB. Przez USB automatyczne zadawanie częstotliwości działa prawidłowo.

Praca kierowcy

Diagnostyka RMAA

Urządzenie: USB Audio DAC (usbaudio.sys)

Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 2D Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 3D EAX 1.0: N/A EAX 2.0: N/A EAX 3.0: N/A EAX 4.0: N/A EAX 5.0: N/A

Rates: dwMinSecondarySampleRate 100 dwMaxSecondarySampleRate 200000

Statystyki wolnych buforów: dwFreeHw3DAllBuffers 0 dwFreeHw3DStaticBuffers 0 dwFreeHw3DStreamingBuffers 0 dwFreeHwMixingAllBuffers 0 dwFreeHwMixingStaticBuffers 0 dwFreeHwMixingStreamingBuffers 0

Statystyki maksymalnych buforów: dwMaxHwMixingAllBuffers 0 dwMaxHwMixingStaticBuffers 0 dwMaxHwMixingStreamingBuffers 0 dwMaxHw3DAllBuffers 0 dwMaxHw3DStaticBuffers 0 dwMaxHw3DStreamingBuffers 0

Misc stats: dwFreeHwMemBytes 0 dwTotalHwMemBytes 0 dwMaxContigFreeHwMemBytes 0 dwUnlockTransferRateHwBuffers 0 dwPlayCpuOverheadSwBuffers 0

Brak wsparcia dla gier. Jest mało prawdopodobne, że w grach nie będzie dźwięku, ale aby uzyskać najlepszą jakość, warto korzystać z kart, które mają takie wsparcie, kosztem zastosowania lepszych algorytmów przetwarzania dźwięku. Tutaj liderami są karty z serii X-Fi i ASUS. Meier Audio Corda Stagedac może być polecany do współpracy z kartami junior X-Fi jako zewnętrzny DAC poprzez SPDIF.

W zastosowaniach profesjonalnych urządzenie nie posiada obsługi ASIO, co powoduje opóźnienia w odtwarzaniu i nagrywaniu dźwięku. Jest to ważne tylko w przypadku grania na żywych instrumentach. Podczas pracy w programie Ableton Live pod interfejsem MME nie było żadnych problemów. Dzięki różnym rodzajom filtrów, Stagedac może być używany w połączeniu z profesjonalną kartą z możliwością odsłuchiwania materiału końcowego w różnych trybach, szukając różnych problemów w utworze. Stagedac może być wszechstronnym urządzeniem jako DAC zarówno do masteringu, jak i kontroli schticków. Jeśli jakiś utwór brzmi świetnie we wszystkich trybach na Stagedacu, to jest mało prawdopodobne, że zabrzmi źle na niemal każdym rodzaju przetwornika cyfrowo-analogowego.

Dźwięk - wrażenia subiektywne Tor do testu wyjścia analogowego

Meier Audio Corda Symphony.2 został podłączony do Meier Audio Corda Stagedac jako wzmacniacz słuchawkowy. Wybrane modele słuchawek to Sennheiser HD 650, Sennheiser HD 800, Denon AH-D5000, Audio-Technica ATH-M50, Fostex T50 RP, Ultrasone PRO 2500, Ultrasone DJ 1 PRO, Precide Ergo Mod 2, M-Audio IE-40, AKG K 240 Studio, Fischer Audio FA-003 i Fischer Audio FA-002. Ze względu na dużą liczbę modeli można wyciągnąć bardziej jednoznaczne wnioski na temat brzmienia konkretnie Stagedaca, a nie specyfiki poszczególnych modeli słuchawek.

Aby sprawdzić brzmienie kolumn, do Meier Audio Corda Stagedac podłączony został wzmacniacz laboratoryjny oparty na układzie LM3886. Monitorami były kolumny na bazie Eton8-800/37HEX + Vifa XT25. Ten sam głośnik niskotonowy zastosowano w ADAMie S2.5A, a podobny wysokotonowy w satelitach BlueSky SAT 6.5 MK II. Dla tych, którzy stawiają na jakość = cenę, koszt podobnych monitorów pasywnych na podobnych podzespołach będzie oscylował w granicach 2000-2500$ za parę. Impedancja głośnika wynosi 6 ohm. Dodatkowo wykorzystano urządzenie Microlab Pure 1 (w momencie aktywnej sprzedaży w cenie 700$).

Dźwięk urządzenia różni się znacznie w zależności od wyboru trybu pracy filtra. Można je podzielić na trzy grupy, z płaską charakterystyką częstotliwościową, z lekkim stłumieniem wysokich częstotliwości i z wyraźnym odcięciem przy wysokich częstotliwościach. W przypadku utworów o bogatym spektrum wysokich częstotliwości (głównie stylów elektronicznych), różnica ta jest najbardziej zauważalna.

Jeśli porównamy tryby z płaską charakterystyką częstotliwościową, to jakość można określić jako wysoką, z doskonałym oddaniem wszystkich detali i ogonów pogłosu. W bezpośrednim porównaniu z E-MU1616m można zauważyć podobne brzmienie bez wyraźnej przewagi. Do porównania użyto również TC Electronic Konnekt 24D, który ustępuje Stagedacowi i E-MU 1616m głównie w jakości opracowania ogonów pogłosowych i aftershocków. Różnica pomiędzy E-MU 1616m a Stagedac jest mniejsza. Trudno jednoznacznie wskazać faworyta, ale biorąc pod uwagę możliwość lepszego dostrojenia Stagedaca, to właśnie Stagedac ma przewagę.

Osobno chcę wyjaśnić, że nie ma kosmicznej różnicy między topowymi konwerterami. Podobne urządzenia montowane są z kompetentnymi układami, ale dobór elementów jest inny. W przypadku audiofilskiego urządzenia, jakim jest Stagedac, wszystkie elementy i układy są wybierane z kategorii najwyższej jakości. W przypadku urządzeń takich jak E-MU 1616m, Audiotrak Dr.DAC2, jako urządzeń masowych o budżetowej cenie, elementy dobierane są bardziej budżetowo, ale tak, aby ten budżet miał minimalny wpływ na jakość. Tak więc w Stagedacu cena wzrasta bardziej drastycznie niż wzrost jakości i jest to nieunikniony atrybut niemal każdego kierunku rozwoju urządzeń Hi-End. Chciałbym również zaznaczyć, że aby uwolnić potencjał wewnętrznych kart dźwiękowych należy zoptymalizować okablowanie wewnątrz komputera, użyć dobrej jakości zasilacza i innych rzeczy. Z urządzeniami zewnętrznymi jest łatwiej, choć nie należy zapominać o szumie z komputera wrzucanego do sieci, do której podłączone są inne urządzenia.

Tryby, które mają wysoki spadek częstotliwości z punktu widzenia jakości, powinny być rozpatrywane oddzielnie, ponieważ z jednej strony, wysoki spadek częstotliwości może być uważany za spadek jakości, ale z drugiej strony, te tryby mogą być preferowane dla określonego utworu lub oryginalnego układu kompozycji. W rzeczywistości wszystkie te tryby usuwają szorstkość w wysokich częstotliwościach, umożliwiając usunięcie szorstkości dźwięku, jeśli jest ona denerwująca. W tym miejscu Metallica zaczyna brzmieć bardzo swobodnie, z lekkim obcięciem wysokich częstotliwości. Tryby te są również dobre dla zremasterowanych albumów ze sztucznie podbitymi wysokimi częstotliwościami, nadając dźwiękowi nadmierną szorstkość i jaskrawość bez zwiększenia ilości szczegółów.

Słuchanie Stagedaca w różnych trybach na różnych gatunkach muzycznych pozwala zgodzić się ze stanowiskiem dewelopera w kwestii "najlepszego trybu", gdzie najlepszy tryb trzeba wybrać samemu, co bardziej przypadnie nam do gustu i sprawi przyjemność.

Crossfeed

Crossfeed jest odpowiedzialny za zwiększenie głośności i panoramę stereo. W przeciwieństwie do najprostszych efektów wow, z prostym delayed channel sweep, jest to bardziej złożony układ, który zapewnia wyższą jakość na wyjściu. Faktycznie, przed nami jest implementacja oparta na wysokiej jakości oprogramowaniu lub algorytmach DSP, ale całkowicie w układzie analogowym. Subiektywnie, "efekt wow" jest minimalny, co pozwala na precyzyjne dostrojenie. Jeśli porównamy go z rozwiązaniami programowymi typu DolbyHeadphone czy CMSS, crossfeed jest niezawodny - nie ma trybu maksymalnego efektu, który z jednej strony sprawia, że wszystko jest zbyt szerokie i głębokie, a z drugiej zniekształca wszystko tak, że cała jakość znika bez śladu. Z psychologicznego punktu widzenia nikt zazwyczaj nie potrafi korzystać z ustawień minimalnych. W przypadku crossfeedu sytuacja jest odwrotna, ustawienia zmieniają panoramę i głębokość minimalnie, nie ma wyraźnego wskazania "więcej lub mniej", a regulacji dokonuje się ze słuchu, bo to brzmi lepiej i wygodniej.

Crossfeed można polecić posiadaczom słuchawek zamkniętych, gdyż dzięki temu efektowi można częściowo zniwelować efekt wąskiej sceny. Efekt ten jest również przydatny w kompozycjach z mało wyrazistą sceną. Czy efekt będzie lepszy czy gorszy zależy od właściciela urządzenia. Warto, aby każdy go wypróbował.

Pomiary obiektywne

Obiektywnych pomiarów jest sporo, więc szczegóły znajdują się na osobnych stronach (, ).

Charakterystyka amplitudowo-częstotliwościowa z uwzględnieniem podziału

Do testu użyliśmy sygnału impulsowego, który został wykorzystany do zbudowania odpowiedzi amplitudowo-częstotliwościowej w programie ARTA. Do przeprowadzenia testu potrzebne były trzy oddzielne urządzenia. Do odtwarzania wykorzystaliśmy urządzenie , do którego optycznie podłączony był Stagedac. Pozwoliło to na uniknięcie USB i części zakłóceń z komputera. Nagrywanie odbywało się za pomocą E-MU1616m PCI. Posiadanie różnych urządzeń do nagrywania i odtwarzania pozwalało na prawidłowe odtwarzanie w 44,1 i nagrywanie w 192 kHz. Jest fizycznie niemożliwe, aby jedno urządzenie pracowało poprawnie na obu częstotliwościach jednocześnie.

Można zauważyć, że w niektórych trybach wysokie częstotliwości zaczynają być obcinane przy 12kHz. Tryby te mogą być preferowane przy słuchaniu nagrań mp3, a także nagrań z nadmiernym naciskiem na wysokie częstotliwości. Tryby te to: druga pozycja filtra, 4x oversampling, trzecia pozycja filtra, 4x oversampling. Inną możliwością jest lekkie stłumienie najwyższych częstotliwości: pierwsza pozycja filtra, 2x oversampling, druga pozycja filtra, 2x oversampling, trzecia pozycja filtra, 2x oversampling; w tych trybach uzyskujemy dobre dopasowanie do wzmacniacza z uwypuklonymi najwyższymi częstotliwościami, uzyskujemy swego rodzaju kompensację eliminującą szorstkość w dźwięku. Pierwsza pozycja filtra, 2x oversampling, druga pozycja filtra, 2x oversampling, trzecia pozycja filtra, 2x oversampling mają niewielką ilość aliasingu, te tryby dają minimalny wpływ filtra cyfrowego. Minusem może być to, że wzmacniacz nie jest dobrze dobrany, a nie wszystkie wzmacniacze są w stanie dobrze radzić sobie w obecności aliasingu.

Zniekształcenia harmoniczne, % Pierwsza pozycja filtra Druga pozycja filtra Trzecia pozycja filtra2-krotne nadpróbkowanie 0,0013/0,0018 0,0010/0,0019 0,0010/0,00194-krotne nadpróbkowanie 0,0005/0,0004 0,0005/0,0004 0,00048-krotne nadpróbkowanie 0,0019/0,0024 0,0005/0,0024 0,0019/0,0023

Z tabeli wynika, że najmniejsze zniekształcenia uzyskuje się przy 4-krotnym nadpróbkowaniu. Wyniki są dość ciekawe, bo większość DAC-ów pracuje w trybie "trzecia pozycja filtra - 8x oversampling", a ten tryb nie jest niekwestionowanym liderem. Karty E-MU serii m używają "first filter position - 8x oversampling".

Twórca zaleca następujące tryby - 3f-8x - jako standardowy tryb w którym pracuje większość DACów, w tym trybie można zobaczyć najlepsze AFC. 2f-4x - brzmienie jak najbardziej zbliżone do winylowego, w tym trybie widać minimalne zniekształcenia i odcięcie wysokich częstotliwości. 2f-2x - jako najlepiej dobrane taktowanie, zbliżone do brzmienia przetworników multibitowych bez filtrowania cyfrowego. W tym trybie można zauważyć niewielkie tłumienie wysokich częstotliwości, minimalny jitter wśród trybów z niewielkim tłumieniem jittera i niewielkimi zniekształceniami.

Deweloper nie mówi, który tryb jest najlepszy; radzi, aby posłuchać wszystkiego i zatrzymać się na tym, który najbardziej Ci się podoba. Jednocześnie pisze, że dobrze jest, jeśli w ogóle nie słychać różnicy w dźwięku, bo ta różnica pojawia się w niuansach, w pewnych typach sygnałów. Generalnie, mając w ręku dane pomiarowe, można łatwo wygenerować sygnały, które dadzą wyraźnie zauważalną różnicę, ale taki DAC kupuje się nie do słuchania konkretnych sygnałów, a do muzyki. A jeśli tego typu sygnału w muzyce nie ma, to nie ma sensu oceniać po nim jakości. W tym przypadku najbardziej zauważalną różnicą dla wielu będzie AFC, a dopiero potem pozostałe cechy.

Wygląd fali odpowiedzi impulsowej, narysowany w pobliżu przełączników, odpowiada tylko 8-krotnemu oversamplingowi, więc należy zajrzeć do instrukcji lub szczegółowego raportu, aby zobaczyć, jak faktycznie wygląda impuls.

Najlepszym parametrem poziomu hałasu okazało się 108,3 dBA. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to niewiele, zważywszy na zastosowanie układu dual mono, który zapewnia 128 dBA stosunku sygnału do szumu, ale w ścieżce sygnału znajduje się kilka tumblerów, co automatycznie skutkuje niższym stosunkiem sygnału do szumu. Na szczęście parametr ten nie odpowiada za jakość dźwięku, ale daje możliwość niesłyszenia różnych podkładów podczas słuchania cichych nagrań z maksymalnym wzmocnieniem 108,3 dBBA to dobry margines dla poziomu hałasu.

Regulator balansu tonalnego daje dyskretne podbicie o 1,2dB na krok. Istnieją dwa etapy. Podbicie jest równomierne w zakresie niskich tonów i narastające w zakresie średnich tonów.

Crossfeed

Crossfeed działa na zasadzie opóźnionego mieszania kanałów. Tryby słuchawkowy i głośnikowy posiadają po trzy ustawienia poziomu sub-miksu oraz trzy ustawienia poziomu opóźnienia dla miksowanych kanałów.

Sonogram pokazuje, co dzieje się z sygnałem w czasie. Najpierw lewy kanał pokazuje wszystkie częstotliwości grające w tym samym czasie, a następnie po pewnym czasie odtwarzany jest opóźniony fragment w określonym zakresie częstotliwości. Analizując wykresy w różnych trybach, można zobaczyć rzeczywisty czas opóźnienia oraz odpowiedź amplitudowo-częstotliwościową sygnału. Analiza jest dostępna w oddzielnym szczegółowym raporcie. szczegółowy raport.

Należy pamiętać, że specyfikacje techniczne jedynie pośrednio wskazują na możliwą subiektywną jakość dźwięku. Ponadto wiadomo, że każdy odcinek ścieżki ma różne rodzaje zniekształceń, które mogą wskazywać na niewłaściwy tryb pracy. Jeśli chodzi o właściwości techniczne urządzeń wysokiej jakości, ich wydajność musi mieścić się w określonych wartościach. Z tego powodu wybieranie tylko parametrów technicznych bez subiektywnego odsłuchu nie ma sensu. Parametry techniczne pozwalają jedynie na ocenę potencjału urządzenia.

Wynik końcowy

Stagedac osiągnął najlepsze wyniki we wszystkich testach. Mimo kilku brzdąców i nowego podejścia do nowego rodzaju uniwersalnego DAC-a z technicznego punktu widzenia nie ma różnych niedociągnięć, które często występują w takich pierworodnych. Subiektywna jakość dźwięku jest zgodna z klasą urządzenia i jest interesująca dla tych, którzy polegają przede wszystkim na własnych uszach, aby wybrać najlepszy dla siebie dźwięk. Osoby, które przy wyborze urządzeń kierują się opiniami osób trzecich, mogą uznać, że warto wybrać DAC bez dodatkowych regulacji, gdyż prawdopodobnie brak regulacji zaowocuje albo lepszym wykonaniem, albo pewną funkcjonalnością dla danego traktu.

W ten sam sposób DAC może być interesujący dla tych, którzy celują w droższy sektor, ale z różnych powodów nie mogą zorganizować odsłuchu dużej liczby DAC-ów i nie wiedzą, w kierunku jakich DAC-ów podążać. Tutaj Stagedac, dzięki możliwości przełączania się pomiędzy różnymi trybami, może podpowiedzieć Ci, w którym kierunku podążać dalej.

Chciałbym zobaczyć takie urządzenia u innych producentów, zarówno w sektorze masowym, jak i budżetowym, podobnie jak teraz w sektorze budżetowym pojawiły się różne DAC-i i karty dźwiękowe z wtyczkowymi DAC-ami i topowymi DAC-ami. Ale z reguły trwa to o wiele dłużej niż byśmy chcieli i mało prawdopodobne jest, że w ciągu 2-3 lat doczekamy się przyzwoitej alternatywy.

Na koniec można pogratulować Meier Aduio innowacyjnego rozwiązania, które chciałbym widzieć jako początek nowego rodzaju funkcjonalności DAC-a.

To portal poświęcony wszystkiemu co związane ze sprzętem audio, dźwiękiem oraz muzyką. Autorem wszystkich artykułów jest Radosław Pasternak - pasjonat muzyki, na co dzień pracownik krakowskiego salonu muzycznego Nautilus.

Aktualności

/ /